תזונה במהלך הריון

תזונה במהלך הריון

במהלך ההיריון החיים משתנים. את מרגישה את הגוף שלך גדל. את מרגישה את החיים החדשים בתוכך הולכים וגדלים. את מרגישה את ההורמונים משתוללים. פתאום הגוף מרגיש חשק לכל מיני מאכלים שונים ומשונים, לפעמים גם בשעות מוזרות ולא צפויות. אבל צריך להביא בחשבון שלתזונה נכונה בזמן היריון ישנה השפעה ניכרת עלייך, על העובר שהולך וגדל, על הבריאות הנוכחית והעתידית שלך. הטיפים הבאים יעזרו לך לדעת מה כדאי לאכול ומה פחות, במהלך ההיריון.

חומצה פולית וברזל

עוד לפני כניסה להיריון, ממליצים הרופאים/ות והתזונאים/ות להקפיד על צריכה של חומצה פולית. כך חשוב להמשיך ליטול אותה גם בזמן ההיריון, אך זה לא מספיק. לאור העובדה כי חשובה מאוד גם צריכת ברזל לנשים בהריון – לא תמיד מספיק לאכול מאכלים עשירים בברזל. במידת והבדיקות מראות על חוסר, ניתן להיעזר בתוספי תזונה משולבים, של חומצה פולית עם ברזל.

האם מותר לאכול דגים בהיריון?

ישנו מיתוס שכדאי בזמן ההיריון להימנע מצריכת דגים. חשוב לחדד מפני שזה לא מדויק. דגים יכולים להיות בריאים מאוד, עם אומגה 3 ומרכיבים רבים בעלי ערך תזונתי גבוה ותכולת שומן נמוכה בדרך כלל. דגים טובים גם להתפתחות המוח של העובר, אבל יש דגים שחייבים להימנע מהם. למעשה, את צריכה להימנע מסושי או מכל צורת הכנה שבה עושים שימוש בדג נא או מבושל באופן חלקי. דג נא עלול לגרום לזיהומים שנשים בהיריון יותר רגישות אליהם. זו הסיבה, אגב, שצריך להימנע בכלל ממזון מן החי, שלא מבושל. כך לדוגמא צריך להימנע מביצת עין מבושלת חלקית אך כן מותר לאכול חביתה שטוגנה היטב.

איך מונעים עליה ניכרת במשקל?

עליה מסוימת במשקל בזמן ההיריון הינה רצויה, חיונית ובריאה. יחד עם זאת, ידוע כיום שעלייה מוגזמת במשקל בהיריון איננה טובה ואף עלולה להיות מסוכנת. עודף משקל מעלה את הסיכוי לסוכרת היריון (שמגדילה סיכוי להפלה ולידת פג). עליה מתונה וסבירה במשקל היא תוצאה של אכילה מחושבת ולא מוגזמת. תוכלי להיעזר בכלל האצבע הבא: לפני ההיריון בכל יום, אישה זקוקה לכ-25 קלוריות על כל ק"ג משקל גוף (כאשר המשקל מצוי בנורמה או בממוצע). אם הבסיס הוא כ-1500 – 1600 קלוריות ליום, הרי בתקופת ההיריון, פחות או יותר מדובר על כ-1700 – 2000 קלוריות ליום. בשליש השני תוספת קלוריות נדרשת להזנת האם והתינוק הגדל יחד כ-300 קלוריות ובשליש האחרון עוד כ-400 קלוריות נוספים.

תזונה מגוונת, טרייה ובריאה

כלל אצבע חשוב ביותר הינו הגיוון. לאישה בריאה, חשוב להקפיד במהלך ההיריון על תזונה מגוונת, טרייה ובריאה. צריך להיזהר מאוד בצריכת יתר של סוכרים ועדיף להמעיט במאכלים מטוגנים מדי או מתועשים. קפה מותר, אך עדיף להסתפק בכוס אחת ליום או במשקאות ללא קפאין, מפני שיותר קפאין מעלה סיכוי להפלות או פגיעה בעובר.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *