אילו תרופות יכולות להקל על חוסר באנמיה בתקופת ההיריון ולמה זה רצוי ונצרך

היריון היא תקופה מרגשת ומורכבת בו זמנית עתירת שינויים הורמונאליים ופיזיולוגיים ולעיתים את מרגישה בסערת רגשות ולעיתים שהגוף שולט בך ולא להפך. השינויים באים לידי ביטוי גם מבחינה בריאותית כאשר המערכות נחלשות יותר ואחד המצבים השכיחים ביותר בהריון הוא מצב של מחסור בברזל ולמעשה, מחקרים מצביעים על כך ש-40% מכלל הנשים ההרות סובלות מאנמיה המתייחס לכמות נמוכה של המוגלובין בדם או למחסור בתאי דם אדומים שיכולים לשאת את ההמוגלובין והכוונה היא שאין בדם מספיק תאי דם אדומים בריאים שמסוגלים לשאת חמצן לרקמות וסיטואציה זו עשויה לפגוע בתפקוד.

הסיבה לסבירות גבוהה של אנמיה בהריון קשורה בכך שבעת ההריון הגוף מייצר יותר דם על מנת לתמוך ולקדם את גדילת העובר. 2/3 מהברזל בגוף נמצא בהמוגלובין. איך תדעי שאת סובלת ממחסור בברזל או מאנמיה? לרוב מדובר בתחושות פיזיות שיכולות להדליק נורה אדומה כמו חולשה משמעותית או עייפות על אף שישנת מספיק בלילה ואפילו שנת צהריים. סימפטומים נוספים הנפוצים במצב של אנמיה הם בעיות ריכוז, קוצר נשימה, עור חיוור ודופק מהיר.

אבל אל תחכי להופעת תסמיני אזהרה – חשוב לבצע בדיקות דם במסגרת מעקב הריון על מנת לזהות מחסור בברזל. חשוב להבין שמצב של אנמיה עשוי לגרום לסיבוכים ואף ללידה מוקדמת ובשלבים הראשונים של ההריון עשוי גם להוביל לבעיות התפתחות אצל העובר.

איך תחזירי לעצמך את הברזל?

חשוב להתייעץ עם הרופא בכל הנוגע למדד התקין עבורך ולבדוק את כל האלטרנטיבות הקיימות. אומנם ישנה אפשרות לקבל ברזל ממקורות טבעיים כמו מקורות תזונתיים דוגמת עלים ירוקים, ביצים ובשר אדום אבל קשה מאוד להשיג את הכמות הנדרשת רק מאכילה שלא לדבר על זה שחשוב שגם תקבלי אספקה ראויה של חומצה פולית שקשה לקבל מתזונה. יש נשים הרות שגם סובלות מאיבוד נוזלים עקב הקאות כך שגם אכילה נכונה לא יעילה במצבים אלה.

תוסף ברזל הוא מה שאת צריכה כדי לפצות על חוסר ברזל ולמנוע מצב של אנמיה כאשר כיום כדורי הברזל מיוצרים בטכנולוגיה המאפשרת צריכה נוחה ועיכול טוב. הכמות המומלצת בהריון שונה מכמות המומלצת לאישה שאינה בהריון כאשר בתקופת ההריון ההמלצה ליום היא של כ-30 מ"ג ברזל שאמורה לסייע לגוף לייצר את הכמות המספקת לכדוריות דם אדומות.

תוכלי לבחור תוסף ברזל ממותג אמין ומוביל וגם לפי אופן נטילת הברזל המועדפת עליך בין אם בדמות טבליות או נוזל כאשר חשוב מאוד לשפר את הספיגה של הברזל תוך שילוב של ויטמין C כקפסולה או נוזל בעצמו או מיץ תפוזים שיש בו ויטמין C. כמובן שעליך להיות מודעת לתופעות לוואי שיכולות להיגרם כתוצאה מנטילת הברזל במידה והינך רגישה כמו עצירות או בחילות. במידה ויש תופעות הקשורות למערכת העיכול יתכן שהרופא ימליץ לך גם על צריכה של סיבים תזונתיים.

שימי לב למינונים

אנמיה קלה בהריון היא תופעה נורמלית, אך אסור שהיא תהפוך לאנמיה קשה ולכן, חשוב להתגבר עליה באמצעות נטילת כדורי ברזל תוך מעקב והשגחת רופא כדי לא לחרוג במינון. שימי לב גם להנחיות של נטילת הכדורים בין אם לפני, בזמן או אחרי אוכל. חשוב מאוד להקפיד על המינון כי יש מחקרים שבודקים את הקשר בין נטילת יתר של כדורי ברזל להופעת סוכרת הריון ומכאן החשיבות גם של המעקב הרפואי ובדיקות הדם המבוצעות במהלך תקופת ההריון מההתחלה ועד הלידה.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *